Η παγκόσμια εξάπλωση του Covid-19 έχει οδηγήσει σε ένα πρωτοφανές σοκ! Oι επιπτώσεις στις οικονομίες των περισσότερων χωρών του πλανήτη και των επιχειρήσεων καθώς και στα δίκτυα franchise είναι ήδη πολύ βαριές.
Πορευόμαστε σε απολύτως αχαρτογράφητα νερά.
Κανείς δεν γνωρίζει τις επιπτώσεις, δεν έχει μία ξεκάθαρη εικόνα για το εύρος, τη διάρκεια, τις άμεσες και τις μακροπρόθεσμες συνέπειες.
Ο πλανήτης ολόκληρος βρίσκεται σε καραντίνα. Η μάχη απέναντι στον Covid19 είναι μία διαφορετική μάχη, μέσα από το «οχυρό» των σπιτιών μας, από την οποία οι κοινωνίες ευελπιστούν ότι θα βγουν νικητές.
Οι κυβερνήσεις και οι πολίτες συνεργάζονται στην προσπάθεια τους να περιορίσουν τον αντίκτυπο του COVID-19 στους ιδιώτες, τις επιχειρήσεις και το σύστημα υγείας.
Τα μέτρα έκτακτης ανάγκης, που λαμβάνονται αυτή την περίοδο, αλλάζουν τον τρόπο που αλληλεπιδρούμε ενώ έχουν, και θα συνεχίσουν να έχουν, σημαντικές συνέπειες στην οικονομία, στις επιχειρήσεις, στην εργασία, στα καταναλωτικά πρότυπα.
Οι μικρές, αλλά και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις σχεδόν όλων των κλάδων καταβάλλουν ακριβό τίμημα. Ο αντίκτυπος είναι πολύ διαφορετικός για κάθε επιχείρηση, ανάλογα τη χώρα, την κατηγορία, το επιχειρηματικό μοντέλο, το μείγμα πελατών κοκ. Κάθε περίπτωση είναι διαφορετική και απαιτεί άμεση εξειδικευμένη προσέγγιση και λύση.
Οι franchisees δεν αποτελούν εξαίρεση σε αυτή τη νέα συνθήκη, ωστόσο διατηρούν το πλεονέκτημα της ένταξης σε ένα δίκτυο, όπου η επιτυχία του franchisor εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη δική τους επιτυχία, όπου οι προσπάθειες, η δυναμική και των υπολοίπων franchisees συμβάλλει και στη δική τους επιτυχία.
Σε πρόσφατο άρθρο μας, αναφέραμε ότι δύο είναι τα πιο πιθανά σενάρια αυτής της πρωτόγνωρης κρίσης που βιώνουμε: αυτό της καθυστερημένης ανάκαμψης και αυτό μιας παρατεταμένης συρρίκνωσης.
Ανεξάρτητα με το ποιό σενάριο είναι το πιθανότερο,απαιτείται και ουσιαστική κατανόηση των μοναδικών χαρακτηριστικών της συγκυρίας, αλλα και ταυτόχρονα άμεση αποτελεσματική δράση.
Οι franchisors καλούνται να αντιμετωπίσουν το διαρκώς πολυεπίπεδα, αβέβαιο, συνεχώς μεταβαλλόμενο ανταγωνιστικό τοπίο, τις άνευ προηγουμένου οικονομικές συνθήκες. Θα πρέπει να δράσουν άμεσα ώστε να προστατεύσουν, όσο το δυνατόν περισσότερο, τις επιχειρήσεις και το δίκτυό τους, από τις άμεσες συνέπειες του Covid-19, και ταυτόχρονα να σχεδιάζουν, αλλά και να προετοιμάζουν το δίκτυο για την επόμενη μέρα.
Καλούνται, ασχέτως μεγέθους δικτύου και κλάδου δραστηριοποίησης, να αναδείξουν μοναδικές δεξιότητες, όπως να δρουν και να σχεδιάζουν ταυτόχρονα, να επικοινωνούν και να εφαρμόζουν με αποτελεσματικότητα δράσεις συνολικά στο δίκτυο και ταυτόχρονα να επιδεικνύουν εξαιρετική ταχύτητα προσαρμογής και επανακαθορισμού στόχων και στρατηγικών.
Προσαρμογή επιχειρηματικών σχεδίων, αξιολόγηση, σχεδιασμός, διαφάνεια και ενεργή συμμετοχή.
Είναι αναγκαίο τα δίκτυα franchise να επικαιροποιήσουν τα επιχειρηματικά τους σχέδια, ενσωματώνοντας σε αυτά τις επιπτώσεις από το Covid-19, από την πανδημία του κορονοϊού, συνεκτιμώντας τις επιπτώσεις συνολικά στο δίκτυο και όχι μόνο στην επιχείρησή του franchisor.
Ως πρώτο βήμα συνιστά την κατάρτιση βραχυπρόθεσμου προβλέψεων για βασικά μεγέθη όπως τα έσοδα και το λειτουργικό περιθώριο κέρδους. Είναι προφανές ότι σε όλους τους κλάδους θα βιώσουμε και μείωση της ζήτησης και αλλαγή των καταναλωτικών προτύπων, τόσο στη διαφοροποίηση της ιεράρχησης των αναγκών όσο και σε επίπεδο επιλογής καναλιών, διαδικασίας και μοντέλου αγορών. Θα πρέπει να αναλυθούν οι επιπτώσεις των αλλαγών αυτών, τόσο σε επίπεδο κεντρικών υπηρεσιών, εταιρικών καταστημάτων αλλά και σε επίπεδο δικτύου. Σε επίπεδο κάθε καταστήματος, κάθε μονάδας του δικτύου ξεχωριστά. Μια ιδιαίτερα δύσκολη άσκηση, αλλά και απαραίτητη, γιατί το τοπίο μεταβάλλεται διαρκώς, τα δεδομένα αλλάζουν και οι εμπειρίες, οι γνώσεις που έχουμε κατακτήσει μέχρι σήμερα ίσως δεν επαρκούν.
Οι εκτιμήσεις, στις οποίες θα εδράζεται το συνεχώς εξελισσόμενο επιχειρηματικό σχέδιο, θα πρέπει να έχουν ως αφετηρία τις ευρύτερες επιπτώσεις στον κλάδο και να καταλήγουν στη θέση της εταιρείας μέσα σε αυτόν, όπως αυτός διαμορφώνεται υπό τις τρέχουσες συνθήκες, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες, το επιχειρηματικό μοντέλο, την ανταγωνιστική θέση της εταιρείας και του δικτύου.
Είναι ιδιαίτερα κρίσιμο σε επίπεδο αλυσίδας, η ανάλυση βιωσιμότητας κάθε εταιρικής μονάδας, κάθε σημείου πώλησης, κάθε franchisee, εξετάζοντας εναλλακτικά σενάρια, αναλύοντας όλους τους κρίσιμους παράγοντες που την επηρεάζουν και την καθορίζουν.
Οι franchisors, η ομάδα διοίκησης και οι σύμβουλοι της καλούνται να εξετάσουν μία σειρά παράγοντες, προσωρινού ή και μόνιμου χαρακτήρα, που θα καθορίσουν τα μελλοντικά οικονομικά μεγέθη της εταιρείας και του δικτύου. Προβλήματα άμεσα, που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης, όπως αυτά της προστασίας εργαζομένων και πελατών, της ρευστότητας, των επιπτώσεων στα δίκτυα διανομής, κλονισμού ή αδυναμίας στρατηγικών προμηθευτών, δυσλειτουργίες στα δίκτυα διανομής και στην εφοδιαστική αλυσίδα, επιπτώσεις σε σημαντικές κατηγορίες πελατών, υποχρεωτική αλλαγή όρων συμβάσεων με βασικούς προμηθευτές και πελάτες, περιορισμοί και καθυστερήσεις στην παραγωγική διαδικασία, αλλαγές στο ανθρώπινο δυναμικό και στον τρόπο εργασίας κοκ. Αλλά και προκλήσεις μονιμότερου χαρακτήρα, όπως αυτές των αλλαγών στους προσδιοριστικούς παράγοντες της ζήτησης ή των αλλαγών στα καταναλωτικά πρότυπα, στο ρυθμιστικό – κανονιστικό πλαίσιο.
Για τη λήψη σωστών αποφάσεων απαιτείται η απόλυτη γνώση των πραγματικών δεδομένων για κάθε σημείο της αλυσίδας. Αν οι franchisors δεν διαθέτουν μια ξεκάθαρη εικόνα της οικονομικής ευρωστίας όλων των franchisees, θα πρέπει να προσπαθήσουν να την αποκτήσουν όσο το δυνατόν συντομότερα. προσπαθήστε να την αποκτήσετε όσο το δυνατόν συντομότερα. Στη διαδικασία αυτή οι franchisor πρέπει να αναπτύξουν, εντός του δικτύου, παράλληλες δράσεις:
- ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα επικοινωνίας, όπου όπου με ειλικρίνεια, διαφάνεια και ουσιαστική τεκμηρίωση, αναλύεται η κατάσταση και καθορίζεται το πλαίσιο λειτουργίας, ορίζονται δράσεις, ιεραρχούνται κρίσιμες προτεραιότητες και ρόλοι, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα τον ηγετικό ρόλο του δικτύου, σε μία συντεταγμένη στρατηγική διαχείρισης της κρίσης και υπέρβασης της.
- διασφαλίζονται οι κρίσιμες επιχειρησιακές διαδικασίες και οι κρίσιμοι παράγοντες που τις καθορίζουν
- ενισχύονται οι δεσμοί, με franchisees που διαθέτουν ευρωστία και έχουν επιδείξει καθόλη την περίοδο της συνεργασίας υψηλό βαθμό ευθυγράμμισης και σύγκλισης με τις στρατηγικές του δικτύου, ενθαρρύνοντας ταυτόχρονα την ενεργή συμμετοχή τους σε επιμέρους προγράμματα και δράσεις που αφορούν συνολικά την αλυσίδα και τέλος
- τον προσδιορισμό των πλέον αδύναμων κρίκων συνολικά στην αλυσίδα αξίας, ιδιαίτερα των ευάλωτων franchisees όπως παραδείγματος χάρη αυτούς που διαθέτουν περιορισμένα τα ταμειακά διαθέσιμα ή είναι νέοι στο δίκτυο και δεν έχουν κατακτήσει σημαντικά μερίδια αγοράς ή και βρίσκονται στη φάση υλοποίησης της αρχικής επένδυσης τους.
Αν δεν το έχετε κάνει ήδη, ζητήστε από τους franchisees να σας προωθήσουν γρήγορα ακόμα και τα “ανεπίσημα” οικονομικά στοιχεία και, αν είναι απαραίτητο, κάντε χρήση του δικαιώματος πρόσβασης σε αυτά τα στοιχεία, που σας παραχωρείτε βάσει της σύμβασης franchise. Φυσικά και απαιτείται να έχει προηγηθεί ένα ολοκληρωμένο πλάνο επικοινωνίας, καθιστώντας γνωστό σε όλο το δίκτυο το σκοπό, την αναγκαιότητα της διαδικασίας αξιολόγησης του κάθε σημείου του δικτύου ξεχωριστά ως εύλογη, αναγκαία προϋπόθεση κατάρτισης και εφαρμογής εξειδικευμένων προγραμμάτων υποστήριξης. Αν δεν ανταποκριθούν μην σπαταλήσετε πολύτιμη ενέργεια. Σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία, προτεραιότητα δίδεται εκεί όπου οι διαθέσιμοι πόροι αποδίδουν.
Κάποιες φορές θα πρέπει να λάβετε δύσκολες αποφάσεις. Υπάρχει περίπτωση συγκεκριμένοι franchisees να αντιμετώπιζαν σημαντικές δυσκολίες και πριν το ξέσπασμα της πανδημίας του Covid-19. Αν ο franchisor εξακριβώσει το πόσο εύρωστη οικονομικά είναι η κάθε μονάδα, το κάθε franchise του δικτύου του, μπορεί κατόπιν να λάβει τις σωστές αποφάσεις του, το πώς θα διαχειριστεί την κατάσταση, τόσο εντός του δικτύου όσο και με στρατηγικούς προμηθευτές, εφόσον προκύψουν προβλήματα ρευστότητας και φερεγγυότητας. Ιδιαίτερα, αν οι αποφάσεις πρέπει να παρθούν γρήγορα και ένας σημαντικός αριθμός μονάδων του δικτύου πλήττεται ταυτόχρονα. Η αποτελεσματική διαχείριση της κρίσης απαιτεί γνώση, ταχύτητα, στοχευμένες δράσεις, αλλά και δύσκολες αποφάσεις. Η βιωσιμότητα την επομένη ημέρα, αποτελεί και κριτήριο επιμερισμού διαθέσιμων πόρων και ενέργειας.
Πρέπει να σχεδιάσετε και να εφαρμόσετε τη δημιουργία ενός ευρύτερου αλλά και πιο ευέλικτου πλαισίου, μηχανισμού, που θα παρέχει ή θα συντονίζει (και θα επικοινωνεί) τα μέτρα υποστήριξης προς τους franchisees. Αυτός ο μηχανισμός θα πρέπει να είναι αρκετά ευέλικτος, ώστε να μπορεί να εξελίσσεται, να βελτιώνεται και να τροποποιείται γρήγορα, κάθε φορά που το επιβάλλουν οι περιστάσεις. Και να είμαστε σίγουροι, ότι θα είναι πολλές.Η ανάπτυξη, στις κεντρικές υπηρεσίες του franchisor, ευέλικτων και αποτελεσματικών δομών χαμηλού κόστους, είναι περισσότερο από ποτέ εξαιρετικά κρίσιμη. Είναι βέβαιο ότι θα αποδειχθεί ένα πολύτιμο εργαλείο υπέρβασης της κρίσης, ένα εξαιρετικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την επόμενη μέρα.
Ένας franchisor μπορεί να προσεγγίζει με διαφορετικό τρόπο τον κάθε franchisee, αλλά πάντα βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων, ενός προκαθορισμένου, γνωστού συνολικά στο δίκτυο, πλαισίου. Και όταν λαμβάνονται εξειδικευμένες δράσεις ή και αποφάσεις για ένα franchisee, είτε στοχευμένης υποστήριξης είτε και επώδυνες, θα πρέπει να επιδεικνύεται ιδιαίτερη προσοχή κατά την τεκμηρίωση, τη διαχείριση τους και τη γνωστοποίηση τους, έτσι ώστε να μην τίθεται σε κίνδυνο η συσπείρωση, η ευθυγράμμιση συνολικά του δικτύου.
Παράλληλα με την ανάγκη επανασχεδιασμού και προσαρμογής του επιχειρηματικού μοντέλου, σε τακτικό, διαχειριστικό επίπεδο ο franchisor καλείται να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τη μεταβατική αυτή φάση όξυνσης της πανδημίας. Οι franchisees εν γένει έχουν μία σειρά από βασικές οικονομικές υποχρεώσεις, που περιλαμβάνουν τα ενοίκια, τα franchise fees, τις υποχρεώσεις προς τους προμηθευτές και τους πιστωτές τους, τους φόρους,τη μισθοδοσία κλπ. O franchisor θα πρέπει σχεδιάσει τον τρόπο παρέμβασής του, στην περίπτωση που οι franchisees δεν είναι σε θέση να ανταποκριθούν σε αυτές τις οικονομικές υποχρεώσεις, έτσι ώστε να μετριάσει τον αντίκτυπο στην επιχείρηση και το δίκτυό του.
Θα πρέπει να εξετάσετε τις συμφωνίες σας με τους franchisees και τους προμηθευτές σας, ώστε να έχετε απόλυτη γνώση των δικαιωμάτων και των δύο μερών (π.χ. δυνατότητα αναστολής πληρωμών για λόγους έκτακτης ανάγκης ή ανωτέρας βίας κλπ ), ώστε να θωρακιστείτε νομικά έναντι των απαιτήσεων των άλλων μερών.
Σε συνάρτηση με τη δομή της επιχείρησης, είναι χρήσιμο για τους franchisors να συνεργαστούν με ειδικούς αλλά και με τα ενδιαφερόμενα μέρη, όπως οι βασικοί πιστωτές, οι εκμισθωτές και οι προμηθευτές, και να συμφωνήσουν σε ένα σχέδιο που θα εκτονώνει και θα επιμερίζει την πίεση σε όλα τα μέλη αυτής της σχέσης και θα προσαρμόζεται όταν, και αν, οι οικονομικές συνθήκες σε έναν συγκεκριμένο τομέα επιδεινώνονται. Η απομείωση και η αποτελεσματική διαχείριση της πίεσης, προς όφελος της εφοδιαστικής αλυσίδας, απαιτεί μια συντονισμένη κεντρικά προσέγγιση. Οι πιστωτές, οι εκμισθωτές μπορεί να δηλώσουν ότι κατανοούν την κατάσταση αλλά τελικά να μη κάνουν καμία παραχώρηση πλην των όσων ορίζονται από τα έκτακτα μέτρα που έχουν ληφθεί. Ωστόσο, η σοβαρότητα της κατάστασης απαιτεί όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να κάνουν μια ειλικρινή συζήτηση και να πάρουν τολμηρές αποφάσεις που θα επηρεάσουν και θα διασφαλίσουν μεσοπρόθεσμα τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων franchise. Υπάρχει μια ευκαιρία για τους franchisors να ηγηθούν σε αυτές τις συζητήσεις προς όφελος των franchisees τους και της βιωσιμότητας του δικτύου του.
Είναι προφανές ότι τα δύσκολα είναι μπροστά μας. Θα απαιτηθεί μία μακρά περίοδος προσαρμογής στο νέο ανταγωνιστικό πεδίο, όπου όλα τα εμπλεκόμενα μέρη θα καλούνται να διαχειριστούν σημαντικά προβλήματα ρευστότητας. Θα πρέπει να καθοδηγήσουν τους franchisees όσον αφορά τη διαχείριση των εργαζομένων αυτή την δύσκολη περίοδο, σε θέματα όπως οι πληρωμές, τα προγράμματα αναστολής της εργασίας, τις επιδοτήσεις, τη χορήγηση αδειών κ.λπ. Και παράλληλα θα πρέπει να εφαρμόσουν προγράμματα ώστε να μη χαθεί πολύτιμο ανθρώπινο κεφάλαιο, πολύτιμη τεχνογνωσία. Το ανθρώπινο δυναμικό θα είναι η βάση για την επόμενη μέρα!
Οι franchisors επίσης καλούνται στη φάση αυτή να δημιουργήσουν ισχυρούς μηχανισμούς αξιοποίησης των όποιων κρατικών παρεμβάσεων και αξιοποίησης τους προς όφελός του δικτύου. Η συνεχής παρακολούθηση εκ μέρους του franchisor των κεντρικών παρεμβάσεων, η αξιοποίηση προς όφελός του δικτύου συνολικά, η μεταφορά τεχνογνωσίας, η εξειδικευμένη καθοδήγηση θα αποδειχθεί εξαιρετικά πολύτιμη όχι μόνο για την ενδιάμεση αυτή φάση, αλλά και για την εδραίωση ισχυρών δεσμών του franchisors με τα μέλη του δικτύου. Ήδη με την εφαρμογή των πρώτων μέτρων που ελήφθησαν, η ανάγκη αυτή έχει γίνει εξαιρετικά προφανής.
Επιπρόσθετα, είναι προφανές ότι τα όποια μέτρα εκ μέρους της οργανωμένης πολιτείας δεν θα επαρκούν. Θα απαιτηθούν περαιτέρω παρεμβάσεις, τόσο σε επίπεδο διαχείρισης της κρίσης, αλλά και σε επίπεδο των οποίων αναγκαίων προγραμμάτων και δράσεων μετασχηματισμού του δικτύου. Κατά τη φάση προσαρμογής θα απαιτηθούν, σε πάρα πολλούς κλάδους, σε πάρα πολλά δίκτυα, σημαντικές επενδύσεις τόσο σε επίπεδο εξοπλισμού όσο και τεχνογνωσίας. Ως franchisor, στα πλαίσια της υποστήριξης του δικτύου, σιγουρευτείτε ότι διαθέτετε τα απαραίτητα στοιχεία για να αποδείξετε στις τράπεζες, στους εκμισθωτές και όλους τους άλλους εμπλεκόμενους ότι οι επιχειρήσεις franchise του δικτύου σας και ήταν οικονομικά υγιείς και αποδοτικές πριν το ξέσπασμα της πανδημίας του Covid-19 και διαθέτουν ένα συγκροτημένο, τεκμηριωμένο πρόγραμμα υπέρβασης της κρίσης που αξίζει να στηρίξουν. Οι τράπεζες οι εκμισθωτές οι προμηθευτές θα θέλουν να συνεργαστούν με υγιείς επιχειρήσεις και είναι σίγουρο ότι θα αντιμετωπίσουν με ευνοϊκούς όρους όσους έχουν συγκεκριμένο, τεκμηριωμένο πρόγραμμα, διασφαλίζοντας και τους ίδιους τους παρόχους μία και συνεργασία με το δίκτυο σας μειώνει τους επιχειρηματικούς κινδύνους που κάθε συνεργασία εμπεριέχει.Σε κάποιες περιπτώσεις, τα εμπλεκόμενα μέρη ίσως χρειαστεί να λάβουν δύσκολες αποφάσεις ως προς το εάν η δυσμενής θέση στην οποία έχει περιέλθει ένα franchise ήταν αναπόφευκτη, πέρα από την όποια επίδραση της πανδημίας. Αυτή η κρίση θα επηρεάσει το αν θα δοθεί τελικά πρόσθετη βοήθεια στη συγκεκριμένη επιχείρηση.
Αν οι περιστάσεις το απαιτούν, και οι franchisors είναι σε θέση να την παρέχουν, θα πρέπει να υπάρχει καταγεγραμμένο σχέδιο, ένας ξεκάθαρος οδικός χάρτης, με διαφανείς και αναμφισβήτητους όρους, για την οικονομική ή τεχνική υποστήριξη που προσφέρθηκε, ώστε να προστατεύεται ο franchisor που την παρέχει. Στη φάση αυτή, κάθε πόρος είναι εξαιρετικά πολύτιμος και πρέπει να προστατεύεται, να επενδύετε με το καλύτερο τρόπο, προς όφελος του δικτύου.
Βασικός πυλώνας επιβίωσης για κάθε σύστημα franchise είναι η διασφάλιση του δικτύου, όχι μόνο γιατί είναι αναγκαίο για τη διαχείριση της σημερινής κατάστασης, διασφαλίζοντας πόρους και συνέργειες, αλλά κι ως βάση για την μελλοντική ανάπτυξη του στο νέο ανταγωνιστικό περιβάλλον.Οι franchisor καλούνται να αναλύσουν, με πολύ μεγάλη προσοχή, ποια θα πρέπει να είναι η δομή του δικτύου, ποια σημεία πώλησης, είτε εταιρικά είτε franchise είναι στρατηγικά σημαντικά, για το πως θα πρέπει να διαμορφωθεί σταδιακά για να ανταποκριθεί στις νέες συνθήκες κοκ. Στα πλαίσια ενός τέτοιου προγράμματος οι franchisors θα πρέπει να εξετάσουν με μεγάλη προσοχή, να ιεραρχήσουν δράσεις και να αναλάβουν πρωτοβουλίες σταδιακής αναδιάρθρωσης του δικτύου τους. Ίσως κληθούν να αναλάβουν τη διαχείριση franchise καταστημάτων ως εταιρικά, να εφαρμόσουν προγράμματα refranchising, να κλείσουν μη αποδοτικές μονάδες που και στρατηγικά είναι αδιάφορες ή και να αναπτύξουν νέα κανάλια διανομής, ή νέα μοντέλα συνεργασίας.
Οι franchisors απαιτείται να επανεξετάσουν συνολικά και ενδελεχώς το δικής τους οικονομική κατάσταση και το επιχειρηματικό μοντέλο, για να προσδιορίσουν την πιθανή επίδραση της κρίσης στις δικές τους ταμειακές ροές. Τι επιπτώσεις δημιουργούνται στη ρευστότητα του franchisor, αν οι οφειλέτες, οι franchisees, οι προμηθευτές δεν εκπληρώσουν εγκαίρως τις υποχρεώσεις τους. Τι επιπτώσεις δημιουργούνται συνολικά στο δίκτυο και στον franchisor αν υπάρξει παρατεταμένη μείωση των πωλήσεων για μεγάλο χρονικό διάστημα. Η διασφάλιση της βιωσιμότητας συνολικά του δικτύου καθορίζεται από την ευρωστία του Franchisor και την αποτελεσματική διαχείριση της κρίσης εκ μέρους του.
Επικοινωνία με τους franchisees
Η συστηματική επικοινωνία, με οργανωμένο και δομημένο τρόπο και κυρίως διαφάνεια είναι ζωτικής σημασίας σημασίας για κάθε δίκτυο ασχέτως μεγέθους. Οι franchisors δεν αρκεί να διαβεβαιώνουν, αλλά πρέπει να αποδεικνύουν καθημερινά τους franchisees ότι βρίσκονται δίπλα τους αυτή τη δύσκολη περίοδο.
Αξιοποιήστε την τεχνολογία θεσπίζοντας οργανωμένα κανάλια επικοινωνίας όπου οι franchisees θα έχουν πρόσβαση σε επικαιροποιημένη πληροφόρηση από τον franchisor και από άλλες αξιόπιστες πηγές.
Δημιουργήστε μηχανισμούς και διαδικασίες ώστε να εξασφαλίσετε ότι τα μηνύματα σας έχουν μεταφερθεί αποτελεσματικά στους franchisees. Σκεφτείτε το ενδεχόμενο να ενεργοποιήσετε σημαντικούς franchisees στη διαδικασία επεξεργασίας δράσεων και προγραμμάτων που επηρεάζουν το δίκτυο, ενισχύοντας και τη συσπείρωση, αλλά και αξιοποιώντας η συλλογική εμπειρία και γνώση προς όφελος όλων. Προγράμματα ουσιαστικής ενεργοποίησης και συμμετοχής των franchisees ενισχύουν και τη δέσμευση αλλά και βελτιώνουν την αποτελεσματικότητα του δικτύου. Άλλωστε οι franchisees είναι αυτοί που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή και καλούνται να υλοποιήσουν τις όποιες αποφάσεις!
Προστατεύοντας το δίκτυο Διανομής
Επικοινωνήστε με τους προμηθευτές σας για να έχετε μια πραγματική εικόνα της κατάστασης που επικρατεί στην εφοδιαστική αλυσίδα. Εξακριβώστε από πού προμηθεύονται τα προϊόντα, τι εναλλακτικές έχουν, ώστε να μπορείτε να υπολογίσετε τον πιθανό αντίκτυπο στον εφοδιασμό, όσο εξελίσσεται η κατάσταση.
Διερευνήστε μαζί τους όλα τα εναλλακτικά σενάρια και πώς μπορεί να διασφαλιστεί η συνεργασία από πιθανούς κινδύνους.
Διασφαλίστε θέματα ποιότητας και επάρκειας καθώς και διαδικασίες που αφορούν προστασία των εργαζομένων και των πελατών.
Ζητήστε από τους προμηθευτές να σας κρατούν διαρκώς ενήμερους για τα θέματα που αφορούν την εφοδιαστική αλυσίδα και συνεργαστείτε μαζί τους για να δείτε αν χρειάζονται αλλαγές στη διαδικασία των παραγγελιών, που θα βοηθήσουν και τα δύο μέρη να ανταπεξέλθουν στην παρούσα κατάσταση.
Παράλληλα καταρτίστε λίστες εναλλακτικών προμηθευτών σε περίπτωση που ο υφιστάμενος προμηθευτής σας δεν είναι πλέον σε θέση να σας εξυπηρετήσει ή δεν υπάρχει διαθεσιμότητα του προϊόντος.
Ελέγξτε τι προβλέπουν οι συμβάσεις με τους προμηθευτές σας για τις περιόδους έκτακτης ανάγκης.
Καθησυχάστε τους πελάτες σας
Συνεργαστείτε με τους franchisees σας για να μεταφέρετε ένα σαφές μήνυμα προς τους πελάτες σας, με το οποίο θα αναδεικνύεται η κοινωνική ευαισθησία και υπευθυνότητα, ότι παραμένετε ως brand, ως δίκτυο ενεργοί και σε διαρκή εγρήγορση.
Σκεφτείτε αν η μετακίνησή σας σε άλλα κανάλια διανομής, όπως εκείνο του διαδικτύου, μπορούν να βοηθήσουν τους franchisees, αλλά και τους πελάτες σας. Για παράδειγμα αρκετοί franchisors αναλαμβάνουν το σύνολο της διαφημιστικής προβολής και μέρος του κόστους αποστολής για να ενθαρρύνουν τις διαδικτυακές πωλήσεις, επιμερίζοντας μέρος της κερδοφορίας και στους franchisees
Σύνοψη
Πολλά και διαφορετικά μέσα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για ανταπεξέλθουμε ως δίκτυα, ως επιχειρήσεις στις επιπτώσεις της πανδημίας του κορονοϊού, αλλά σημαντικότερο όλων είναι η συνεργασία και η επικοινωνία μεταξύ του franchisor, των franchisees αλλα και των υπόλοιπων ενδιαφερόμενων μερών, των συνεργατών, των προμηθευτών κλπ.
Οι franchisors ηγούνται αυτής της προσπάθειας.
Θα πρέπει να παραμείνουν στην πρώτη γραμμή και να σιγουρευτούν ότι έχουν θωρακίσει το δίκτυο με τις απαραίτητη πληροφορίες, τα κατάλληλα εργαλεία και προγράμματα δράσης, και αναλαμβάνουν τις αναγκαίες πρωτοβουλίες διαχείρισης αυτής της πρωτόγνωρης κατάστασης.
Ο Warren Bennis υπογράμμιζε ότι οι ικανοί ηγέτες κάνουν τους ανθρώπους να πιστεύουν ότι είναι στην καρδιά των γεγονότων, όχι στην περιφέρεια. Οι προκλήσεις στο franchising είναι διττή: Οι franchisees πρέπει, έχουν ανάγκη να νιώθουν ότι ανήκουν σε μία ομάδα, ένα οργανωμένο δίκτυο που είναι ενεργό, ανταποκρίνεται στις προκλήσεις των καιρών, διαμορφώνει την επόμενη μέρα και ταυτόχρονα παραμένουν συνειδητά, ως ενεργοί επιχειρηματίες, σε έναν οργανισμό που αφουγκράζεται τις ανάγκες τους, κατανοεί τις δυσκολίες και τα προβλήματα, ενδιαφέρεται και τους σέβεται.
Οι franchisors θα πρέπει να αδράξουν την ευκαιρία, να δείξουν μια ισχυρή ηγετική παρουσία και λάβουν αποφάσεις δείχνοντας ενσυναίσθηση προς τους franchisees, έχοντας ως απώτερο και βασικό στόχο τη διατήρηση της βιωσιμότητας και την μακροπρόθεσμη επιτυχία του δικτύου. Ο δρόμος είναι μακρύς, το μέλλον αβέβαιο, με συνεχείς κλυδωνισμούς και συγκρούσεις. Αλλά είναι βέβαιο ότι στα δίκτυα Franchise η επιτυχία της επόμενης μέρας σφυρηλατείται σήμερα.